Aan de fractie van de PvdA Bodegraven,

Afgelopen Culturele Zondag was Oscar de Kleine bij ons. Hij is een favoriet bezoeker van onze activiteiten. Heerlijk om zo'n ondersteuner van onze activiteiten altijd weer te mogen ontmoeten.

Ik sprak met hem over een afgewezen aanvraag door de gemeente van een door ons te organiseren project waarbij het Groene Hart centraal staat. Graag zend ik u informatie om u te informeren over de gang van zaken bij de gemeente rond aanvragen van project(en) van Fort van de verbeelding.

In het kort de feiten op een rij:

- Fort van de Verbeelding heeft een kleine commercieele poot van bedrijfs-/familie- en organisatie arrangementen waarbij leuke workshops gecombineerd worden met eten en drinken. Zij bedruipt daarvan haar eigen organisatie. De Culturele Zondagen worden georganiseerd met geld van Gemeente gouda, omdat gemeente Bodegraven geweigerd heeft om structureel financieel te ondersteunen. Zij ondersteunt wel met 500 euro.

Daarnaast organiseert FvdV eens in de 1 a 2 jaar een groot kunst cultureel project, waarbij zij professionele kunstenaars inzet, maar waarbij de mensen uit de wijde omgeving van het fort mee kunnen doen (meestal op muzikaal gebied).

- Komende september maand is er weer zo'n mooi project waarbij het Groene Hart van de randstad centraal staat. Zie bijgevoegde projectbeschrijving

Omdat wij nu bijna 4 jaar aan de weg timmeren, een groter wordend draagvlak vanuit Bodegraven en omgeving hebben, vinden wij dat de gemeente Bodegraven ons voor die lossen projecten ondersteuning kan geven. Wij zetten hiermee immers Bodegraven op de kaart.

Bovendien zit aan al onze projecten een scholen- poot, waardoor scholen actief betrokken worden bij het fort

Wij hebben 7.500 euro gevraagd. Een schijntje voor alle publieke aandacht die het dorp krijgt.

- Binnnen de gemeente is de aanvraag met begeleidende brief ontvangen en afgedaan door een mij onbekende ambtenaar: projecten moeten 1,5 jaar van te voren aangevraagd worden, er is maar geen/ beperkt budget(500 euro). Zonder dat het voorstel aan het college voorgelegd wordt, daar is immers de brief wel aan gericht, wordt het ter zijde geschoven. Hoe kan dit?

Wij als Fort van de Verbeelding zouden het zeer op prijs stellen als er opnieuw gekeken zou worden door de huidige partijen binnen de gemeente hoe de ondersteunende gelden voor kunst en cultuur verdeeld zijn. Waarom is er geen plaats voor leuke initiatieven die ruim van te voren( 4 maanden is voldoende voor welke landelijke subsidiepot dan ook) gemeld worden en waar de gemeente zich goed mee kan afficheren?

Ik zou het zeer op prijs stellen als binnen de fractie van de PvdA, en als het kan natuurlijk ook daarbuiten!!!, deze kwestie aan de kaak gesteld wordt.

Ik speel deze informatie ook door aan de fractie van Groen links, Beter Bodegraven en maak een afspraak met mw. N. de Wilde.

Vanwege het ondertussen korte tijdsbestek van het subsidieverzoek, we moeten half juni weten hoe de financieele vlag ervoor staat, hoop ik op een snelle reactie.

Natuurlijk ben ik ten alle tijden bereid e.e.a toe te lichten.

Vanwege het Hemelvaart- weekend stuur ik deze mail vanuit een thuis-computer. Graag alle reacties naar : info@fortvandeverbeelding.nl of op 06-10926463

Groeten,

Margreet Melman

Zakelijke leiding Fort van de Verbeelding